CineΓραφηματα

Κινηματογραφικός Γραμματισμός στην Εκπαίδευση

Στη διάρκεια της επιμορφωτικής χρονιάς πραγματοποιούνται δέκα (10) δια ζώσης ή σύγχρονες εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συνεδρίες, στις οποίες οι συμμετέχοντες/ουσες, προσεγγίζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές με τις οποίες παράγονται τα οπτικοακουστικά προϊόντα και στη συνέχεια, χρησιμοποιούν τα οπτικοακουστικά εργαλεία, γίνονται οι ίδιοι παραγωγοί, αναπτύσσουν δεξιότητες προσωπικής έκφρασης, οργανώνουν και πραγματοποιούν απλές οπτικοακουστικές παρουσιάσεις (φωτογραφίζουν, βιντεοσκοπούν, κινηματογραφούν, δημιουργούν animation, κ.ά.). Κατόπιν, χρησιμοποιούν τις παραπάνω εμπειρίες και δεξιότητες για να οργανώσουν δέκα (10) εργαστήρια στη σχολική τάξη, στα οποία ο/η εκπαιδευτικός μεταφέρει την αποκτηθείσα εμπειρία του σχεδιάζοντας και υλοποιώντας δραστηριότητες οπτικοακουστικού γραμματισμού με τους μαθητές/τριές του.

Ευρύτερος στόχος του προγράμματος: Cineγραφήματα - Κινηματογραφικός Γραμματισμός στην Εκπαίδευση είναι η επίτευξη βημάτων προς την κατεύθυνση του οπτικοακουστικού γραμματισμού, δηλαδή η απόκτηση δεξιοτήτων (εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών), όχι μόνο θέασης/κατανάλωσης (χρήσης) αλλά και κριτικής αποτίμησης οπτικοακουστικών προϊόντων (με ενδεχόμενη δημιουργία οπτικών εννοιών και παραγωγή οπτικών μηνυμάτων). Οι συμμετέχοντες/ουσες, αφού γνωρίσουν τις μεθόδους και τις τεχνικές με τις οποίες παράγονται οι κινηματογραφικές ταινίες ως πολιτιστικά προϊόντα (μελέτη και κριτική προσέγγιση "έτοιμων" οπτικοακουστικών προϊόντων), στη συνέχεια: (α) Χρησιμοποιούν τα οπτικοακουστικά εργαλεία, αναπτύσσουν δεξιότητες προσωπικής έκφρασης, οργανώνουν και πραγματοποιούν απλές οπτικοακουστικές παρουσιάσεις (φωτογραφίζουν, βιντεοσκοπούν, κινηματογραφούν, δημιουργούν animation, κ.ά.). Κατόπιν, (β) χρησιμοποιούν τις παραπάνω εμπειρίες και δεξιότητες για να οργανώσουν εργαστήρια οπτικοακουστικής έκφρασης για παιδιά (μέσα και έξω από τη σχολική τάξη). Με την ολοκλήρωση του προγράμματος επιμόρφωσης ο/η επιμορφούμενος/η είναι ικανός/η:

  • Να αναγνωρίζει τις μεθόδους και τις τεχνικές με τις οποίες παράγονται τα οπτικοακουστικά προϊόντα ως πολιτιστικά προϊόντα (μελέτη και κριτική προσέγγιση οπτικοακουστικών δημιουργιών),
  • Να χρησιμοποιεί τα οπτικοακουστικά εργαλεία, να αναπτύσσει δεξιότητες προσωπικής έκφρασης, να οργανώνει και να πραγματοποιεί απλές οπτικοακουστικές παρουσιάσεις.
  • Να χρησιμοποιεί οπτικοακουστικά προϊόντα, ως κατ’ εξοχήν πολυτροπικά προϊόντα, με την υλοποίηση διεπιστηµονικών προσεγγίσεων/συναντήσεων µε επιστηµονικά πεδία, όπως η φωτογραφία, η εικαστική εικόνα, η µουσική, η κίνηση, η λογοτεχνία.
  • Να οργανώνει εργαστήρια οπτικοακουστικής έκφρασης για παιδιά (μέσα και έξω από τη σχολική τάξη), με επιδίωξη οι μαθητές/τριές τους να πραγματοποιούν βήματα προς τον οπτικοακουστικό γραμματισμό (απόκτηση δεξιοτήτων, όχι μόνο θέασης/κατανάλωσης (χρήσης) αλλά και κριτικής αποτίμησης οπτικοακουστικών προϊόντων με ενδεχόμενη δημιουργία οπτικών εννοιών και παραγωγή οπτικών μηνυμάτων).

Η χρονική διάρκεια του προγράμματος είναι εννέα (9) μήνες και οι επιμορφωτικές ώρες 400. Το περιεχόμενο κατανέμεται σε δέκα (10) δια ζώσης ή σύγχρονες εξ αποστάσεως συναντήσεις ή με την εφαρμογή μεικτού μοντέλου επιμορφωτικών συναντήσεων. Διάρκεια επιμορφωτικής συνάντησης τέσσερις (4) επιμορφωτικές ώρες.

ΕΝΟΤΗΤΑ: Θέαση

Συνεδρία 1: Οπτικοακουστικός και Κινηματογραφικός γραμματισμός

Οπτικοακουστικός και Κινηματογραφικός γραμματισμός: Οριοθέτηση και εκφάνσεις των όρων στο επίπεδο της διδακτικής πρακτικής.

  • Το παιδί θεατής, το παιδί κριτικός, το παιδί δημιουργός.
  • Το φιλμικό γεγονός ως κατασκευή. Είναι η εικόνα η πραγματικότητα;
  • Η ιδεολογία και οι αποφάσεις του δημιουργού
  • Η λογοκρισία στη θέαση ταινιών με τα παιδιά
  • Ζητήματα ασφάλειας στα μέσα και πνευματικά δικαιώματα.
  • Δραστηριότητες για παιδιά.

Συνεδρία 2: Η απόλαυση της θέασης - Κινηματογραφική λέσχη για παιδιά.

  • Θέαση- εμπειρική προσέγγιση ταινιών. Τα είδη των θεατών ή η μοναδικότητα του θεατή;
  • Οι ψυχολογικοί μηχανισμοί της θέασης.
  • Κινηματογραφική λέσχη για παιδιά (δημιουργία-λειτουργία).
  • Τα βήματα προσέγγισης της αφηγηματικής κινηματογραφικής ταινίας. Καρτέλες προσέγγισης ταινιών.
  • Δραστηριότητες για παιδιά

Συνεδρία 3: Σχεδιάζοντας κινηματογραφικές δραστηριότητες για παιδιά-Ντοκιμαντέρ και Animation

  • Η ταυτότητα του ντοκιμαντέρ - Το πλαίσιο της δημιουργίας
  • Ο επικοινωνιακός χαρακτήρας του ντοκιμαντέρ - Το πλαίσιο της πρόσληψης
  • Οι προθέσεις του δημιουργού
  • Τα βήματα προσέγγισης του ντοκιμαντέρ.
  • Δραστηριότητες για παιδιά
  • Γνωριμία και εξοικείωση με τα σημειολογικά, ιδεολογικά, ψυχολογικά, αισθητικά τεχνάσματα-κώδικες του animation.
  • Κριτική προσέγγιση των τεχνικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών έτοιμων οπτικοακουστικών προϊόντων-animation
  • Τα βήματα προσέγγισης του animation
  • Δραστηριότητες για παιδιά

 

ΕΝΟΤΗΤΑ: Κριτική προσέγγιση – Μύηση σε κινηματογραφικούς κώδικες

Συνεδρία 4: Φωτογραφικό εργαστήρι για παιδιά

  • Φωτογραφικός και κινηματογραφικός γραμματισμός
  • H σύνθεση της φωτογραφικής εικόνας
  • Δραστηριότητες για παιδιά

Συνεδρία 5: Μύηση σε τεχνικούς κώδικες

  • Κάδρο, πλάνο, σκηνή
  • Θέση κάμερας, κίνηση κάμερας, γωνία λήψης, φωτισμός κ.α.
  • Δραστηριότητες για παιδιά

Συνεδρία 6: Μύηση σε πολιτιστικούς κώδικες

  • Ήχοι – μουσική – σιωπές
  • Βωβός κινηματογράφος
  • Δραστηριότητες για παιδιά

 

ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημιουργία

Συνεδρία 7: Κινηματογράφος και Δημιουργική Γραφή

  • Το σενάριο - Storyboard
  • Γνωριμία με τον πρωταγωνιστή - Το ταξίδι του πρωταγωνιστή
  • Πώς μετατρέπουμε μια λογοτεχνική ιστορία σε σενάριο;
  • Γράφοντας πρωτότυπα σενάρια με τα παιδιά
  • Οι κινηματογραφικές ταινίες ως ερεθίσματα και πρότυπα τεχνικής για τη συγγραφή σεναρίων ή αφηγήσεων
  • Δραστηριότητες για παιδιά

Συνεδρία 8: Φωτο-ιστορίες

  • Λένε ιστορίες οι φωτογραφίες;
  • Δημιουργία φωτο-ιστορίας
  • Δραστηριότητες για παιδιά

Συνεδρία 9: “Κινηματογραφώντας” στο σχολείο.

  • Παραγωγή οπτικοακουστικών προϊόντων
  • Δραστηριότητες για παιδιά

Συνεδρία 10: Σύνδεση του κινηματογράφου με άλλες μορφές έκφρασης

  • Σύνδεση κινηματογράφου με άλλες μορφές έκφρασης (η φωτογραφία, η εικαστική εικόνα, η μουσική, η κίνηση, η λογοτεχνία, η δημιουργική γραφή).
  • Τεχνικές διαθεματικών δραστηριοτήτων.
  • Δραστηριότητες για παιδιά.

(α) Οι επιμορφούμενοι/ες συμμετέχουν, ανά είκοσι (20) ημέρες σε ασύγχρονες εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συνεδρίες.

(β) Μετά από κάθε συνεδρία, επιμορφούμενος/η, καλείται να αναρτήσει ηλεκτρονικά παραδοτέα εργασία (upload), όπου θα πρέπει να διατυπώσει και να επισυνάψει την απάντησή του, το περιεχόμενο της οποίας πηγάζει από την εφαρμογή της δράσης στη σχολική αίθουσα (σχεδιασμός δραστηριότητας).

Στο τέλος των επιμορφωτικών συνεδριών και της υλοποίησης των εργαστηρίων ο/η επιμορφούμενος/η καλείται να αναρτήσει τελική εργασία, η οποία αξιολογείται από τον/την επιμορφωτή/τρια

Τέλος, παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή (e-book), προκειμένου να διευκολυνθούν οι εκπαιδευόμενοι σε περιπτώσεις που προτιμούν την έντυπη έκδοσή του.

Παράλληλα, παρέχεται πλήρης εκπαιδευτική υποστήριξη δεδομένου ότι ο εκπαιδευόμενος μπορεί να απευθύνεται ηλεκτρονικά (για το διάστημα που διαρκεί το εκάστοτε μάθημα) στον/στην επιμορφωτή/τρια του, μέσω ενσωματωμένου στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού συστήματος επικοινωνίας, για την άμεση επίλυση αποριών σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες και τις ασκήσεις αξιολόγησης ή την τελική εργασία.

Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλλουν:

  • Εκπαιδευτικοί της Α΄/θμιας (νηπιαγωγοί, εκπαιδευτικοί τάξεων και ειδικοτήτων) και της Β΄/θμιας Εκπαίδευσης.
  • Φοιτητές/τριες και απόφοιτοι/ες σχολών κινηματογράφου και άλλων σχολών συναφούς θεματολογίας.
  • Φοιτητές/τριες και απόφοιτοι/ες Παιδαγωγικών Σχολών και σχολών με σπουδές κοινωνικού προσανατολισμού.
  • Εμψυχωτές/τριες εργαστηρίων

 

Τα προαπαιτούμενα για την παρακολούθηση του προγράμματος είναι:

  • Πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
  • Κατοχή προσωπικού e-mail.
  • Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Η συμμετοχή θεωρείται επιτυχής και χορηγείται η Βεβαίωση Συμμετοχής πραγματοποιείται, όταν ο επιμορφούμενος/η:

(α) Συμμετάσχει στις εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συνεδρίες. Ανώτατο επιτρεπτό όριο απουσίας μία (1) Συνεδρία.

(β) Υλοποιήσει όλα τα προβλεπόμενα εργαστήρια στη σχολική τάξη και υποβάλλει-αναρτήσει τα παραδοτέα κάθε εφαρμογής έως την επόμενη συνεδρία.

(γ) Εκπονήσει και αναρτήσει τελική εργασία η οποία θα αξιολογηθεί θετικά από το/την επιμορφωτή/τρια.

(δ) Συμπληρώσει ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του Προγράμματος.

(Α) Ως προς την αξιολόγηση των αποκτηθέντων δεξιοτήτων των μαθητών/τριών σε επίπεδο εφαρμογής σχολικής τάξης θα χρησιμοποιηθούν: 1. Υλοποίηση αξιολογικής δραστηριότητας μετά από την εφαρμογή του μηνιαίου εργαστηρίου (συνολικά θα υλοποιηθούν οκτώ αξιολογικές δραστηριότητες). 2. Αξιολόγηση των παραδοτέων των μαθητών/τριών (κείμενα δημιουργικής γραφής, κατασκευές κ.ά.).

(Β) Ως προς την αξιολόγηση του Προγράμματος θα χρησιμοποιηθούν: 1. Ερωτηματολόγιο προς τους εκπαιδευτικούς και 2. Συνέντευξη από τους/τις εκπαιδευτικούς (ημιδομημένη συνέντευξη). Το Πρόγραμμα θα αξιολογηθεί: (α) ως προς την εφικτότητα της υλοποίησης, (β) ως προς τον βαθμό συμμετοχής και εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους μαθητές/τριες, εκπαιδευτικούς και γονείς και (γ) ως προς την αποτελεσματικότητα εφαρμογής δραστηριοτήτων κινηματογραφικού γραμματισμού στο ελληνικό σχολείο.

Η επιτυχής ολοκλήρωση του προγράμματος, οδηγεί στη χορήγηση Βεβαίωσης Συμμετοχής στο πρόγραμμα «Cineγραφήματα - Κινηματογραφικός Γραμματισμός στην Εκπαίδευση», με πιστοποίηση από τον φορέα: ACTA.

Ο επιστημονικός υπεύθυνος του Προγράμματος είναι ο Σταύρος Γρόσδος, επιστημονικός συνεργάτης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, ο οποίος έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της επιμορφωτικής διαδικασίας.

Επιμορφωτές/τριες του Προγράμματος είναι ακαδημαϊκοί, ειδικοί επιστήμονες, επαγγελματίες του κινηματογράφου, συνεργάτες/ιδες του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων με εμπειρία στην εφαρμογή προγραμμάτων κινηματογραφικού γραμματισμού.

Τον γενικό συντονισμό έχει ο Ματθαίος Φραντζεσκάκης, Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.

Δηλώστε συμμετοχή εδώ:
Δήλωση Συμμετοχής

Για ερωτήσεις ή/και διευκρινήσεις στείλτε email στο:
[email protected]

TOP